Hoe word je een sterk merk? En hoe ontwikkel je een onderscheidende merkpropositie? Vragen waar nog niet alle bedrijven een eenduidig antwoord op kunnen geven. Omdat de waan van de dag ervoor zorgt dat het niet de focus heeft. Omdat het niet hun expertise is. Of omdat er een andere – ongetwijfeld goede – reden is om er niet mee bezig te zijn. De wereld waarin we nu leven en de snelheid van de (technologische) ontwikkelingen zorgt er echter voor dat het juist heel belangrijk is om hier aandacht aan te besteden. Omdat je op deze manier een stevig fundament bouwt voor de toekomst. Een basis van waaruit je verbindingen kunt aangaan met klanten en medewerkers. En met jouw toekomst. 

Tips en aandachtspunten

Onderstaand een paar tips en aandachtspunten op een rijtje die je kunnen helpen om hiermee aan de slag te gaan.

  1. Heb je een duidelijke visie voor de toekomst? Werken jullie aan een lange termijn plan of zijn jullie vooral bezig met vandaag? Of zelfs met het oplossen van de problemen van gisteren? Probeer eens structureel tijd in te plannen om bezig te zijn met de lange termijn plannen. Daar wordt immers de toekomstwaarde bepaald!
  2. Kijk eens naar je merkwaarden. Kloppen deze nog met vandaag? Passen ze bij jouw ambitie richting de toekomst? Of zijn ze misschien toe aan wat aanscherping? Het kan waardevol zijn om hier met mensen uit alle lagen uit de organisatie bij stil te staan! Iedereen is immers onderdeel van het merk (of zou dat moeten zijn).
  3. Wat is de betekenis van jouw merkwaarden? Heb je ze betekenis gegeven of is het gebleven bij een aantal mooie woorden die je op de website heb geplaatst? Waarden zijn abstracte begrippen kunnen voor iedereen een andere betekenis hebben. Als een van de waarden b.v. ‘open’ is kan dat voor de een betekenen dat je pro-actief alles met iedereen deelt, terwijl voor een ander openheid betekent dat je transparant bent wanneer dat nodig is. Er is geen goed of fout, zo werkt dat met waarden. Dat maakt het echter wel belangrijk om na te denken over de betekenis van de waarden voor de organisatie. Dan kunnen hier geen misverstanden over ontstaan!
  4. Wat heeft je klant eraan? Het hebben van een mooi product of goede dienst is fijn. Maar het is nog fijner als je nagedacht hebt over wat de waarde is voor jouw klant! Dat zit vaak niet in het product of de dienst zelf, maar in dat wat het oplost of betekent voor jouw klant. Als je dit weet en hier op in kunt spelen word je nog relevanter en creëer je pas echte waarde! Dit vormt namelijk de basis voor een aansprekende propositie die jouw klant raakt en in bewerking brengt.
  5. Je merk aanscherpen, herdefiniëren of vanaf de basis opbouwen kan al in 1 dag! In 1 dag kun je namelijk een helder fundament creëren van waaruit je verder kunt. Het vormt de basis voor alles. Meer informatie vind je hier: Workshop Branding – Verbinding met je merk.

Wil je meer weten over dit onderwerp of een afspraak maken om te kijken waar voor jouw organisatie kansen liggen, neem dan contact op!

Photo by Clark Tibbs on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply