De 4 thema’s die voor mij steeds terugkeren in alles wat ik doe zijn de volgende:

Dit alles begint bij jouw merk. De merkwaarden, de merkessentie, de merkpropositie. Dat soort dingen. De WHY waar Simon Sinek het over heeft. En als je die WHY dan hebt is het leuk – en belangrijk – om na te denken over de HOE. Want hoe ga je dit verhaal vertellen? Welke kanalen ga je inzetten? Wat worden jouw kernboodschappen? Hoe vertaalt zich dat naar beeld? Kortom: hoe gaat jouw content eruit zien? Een hele belangrijke vraag om antwoord op te geven. Want jouw verhaal mag vertelt worden! 

Workshop content – jouw verhaal mag vertelt worden

Een workshop content is dan ook een leuke manier om hier invulling aan te geven. Marketing is namelijk niet van de marketingafdeling. Marketing is van iedereen. Het gaat jouw organisatie helpen als iedereen begrijpt waarom het belangrijk is en welke rol zij daar zelf in kunnen spelen. 

Workshop content – uitgangspunten goede content

  1. Maak content die opvalt en die naadloos aansluit bij wat jij doet. Er is zoveel content dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Of door de content de essentie. Dus zorg dat wat je publiceert goed is! Past bij jou. En bij de verwachtingen van jouw (potentiële) klanten. 
  2. Creëren of cureren kan allebei. Want je hoeft niet alles zelf te schrijven of te bedenken. Je kunt ook content delen die jouw aanspreekt, waar je iets over wilt zeggen, waar je iets aan toe wilt voegen of waar je iets van vindt. Mag allemaal! Als je er maar eerlijk over bent. 
  3. Over eerlijk gesproken: jouw publiek bestaat niet uit iedereen. Voor een hele grote groep is jouw content niet interessant of relevant. En dat is prima! Weet wie je doelgroep is, kies je niche en stick to it.
  4. Mensen gebruiken meerdere kanalen om met jouw merk te interacteren. Vroeger had je Hyves (Hyves, wat is dat?!) en nu heb je minimaal 5 social kanalen om te beheren en te vullen. Je hoeft niet voor elk kanaal content te maken. Draai het om: je creëert content en verspreid dat via de verschillende kanalen die je inzet. Het enige dat je daarbij moet onthouden is dat je het verspreid op een manier die bij het kanaal past. Op LinkedIn deel je een link en kies je een zakelijkere Tone of voice. Op Instagram deel je mooie visuals. And so on.
  5. Vroeger moest content kort zijn. Snackable werd dat ook wel genoemd. Tegenwoordig mag het weer langer zijn. Long reads zijn – op sommige kanalen – prima! Sterker nog: LinkedIn heeft er bijvoorbeeld een hele tool voor ingericht. En even terug naar punt 2: als je relevant bent en kwalitatieve content publiceert waar jouw doelgroep iets aan heeft mag dat gerust wat ruimte in beslag nemen. Ook fijner voor de vindbaarheid in Google trouwens!
  6. Device first. Met andere woorden: houd rekening met het device dat mensen gebruiken om jouw content te consumeren. Op een smartphone werkt video bijvoorbeeld heel goed. Op een desktop zijn mensen weer meer genegen om wel te lezen. Houd hier rekening mee! Sowieso zijn mensen visueel ingesteld. Maak het daarom aantrekkelijk. Met een goede opmaak, mooie visuals. Alles.
  7. Zenden, maar ook ontvangen. Want natuurlijk deel je content. Vertel je verhalen. Maar uiteindelijk doe je dat niet omdat je dat zelf zo leuk vindt. Je doet dat omdat je mensen wilt raken. In beweging wilt brengen. Dus zorg voor interactie! Stimuleer dat. Reageer op vragen en opmerkingen. Maak van passieve bezoekers echte actieve gebruikers
  8. Recyclen is niet alleen in het huishouden fijn, maar ook als het gaat om content. Want je hoeft niet alles opnieuw te bedenken. Je kunt content hergebruiken. Hoe fijn is dat? Content kun je herhalen door bijvoorbeeld op social verschillende highlights uit hetzelfde artikel te gebruiken. Iets wat goed is (zie puntje 1), maar gerust meerdere malen gezien worden!
  9. Iedereen is een influencer. Het bereik van jou als medewerker of klant is misschien kleiner dan het bereik van een ‘echte’ influencer, maar de impact die je maakt op jouw netwerk is misschien wel veel groter. Mensen kennen jou en waarderen jouw mening. Maak hier gebruik van! Maak van jouw klanten en medewerkers influencers!

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een Workshop Content? Neem dan gerust contact voor meer informatie of een offerte!

Photo by Patrick Tomasso on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply