Sterke merken hebben een heldere WHY. Simon Sinek schreef hier onder andere het boek ‘Start with why’ over. De WHY gaat over het bestaansrecht van jouw organisatie, de essentie. Voor ieder merk is het waardevol om na te denken over deze WHY. Niet omdat je graag een WHY wilt hebben, maar omdat merken die helder hebben wat hun WHY is makkelijker kunnen verbinden met klanten en medewerkers. Het heeft richting. Duidelijkheid. Een fundament om op verder te bouwen. Mensen kopen namelijk niet WAT je doet of HOE je dat doet. Mensen kopen WAAROM je dat doet. Onderstaand een paar inspirerende voorbeelden. En omdat het vandaag #stevejobsday is, beginnen we natuurlijk met Apple.  (check ook https://simonsinek.com voor meer inspiratie!)

Apple

  • WAT: Goede computers
  • HOE: Gebruiksvriendelijke producten met een prachtig design
  • WAAROM: Het uitdagen van de status qua, door anders te denken.

Een van de drijfveren van Steve Jobs bij het oprichten van Apple was het verminderen van afhankelijkheid van burgers van de overheid door ze zelf de beschikking te geven over een computer. Apple deed het anders. Liet computers er anders uitzien dan we gewend waren. Maakte dingen makkelijker en toegankelijker. En dat begon met computers, maar heeft geleidt tot een brede range aan producten. Zij hebben daarmee de standaard opnieuw bepaald! En ondanks dat er tegenwoordig betere en innovatievere producten te krijgen zijn, heeft Apple nog steeds een schare hele trouwe fans die zich aangetrokken voelen tot het merk. Niet omdat Apple de beste telefoons heeft, maar omdat het een Apple telefoon is.

HEMA

  • WAT: Alledaagse producten
  • HOE: Normale producten bijzonder maken met een eigen design
  • WAAROM: Een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen.

En daarom zit HEMA op de trend. Ze zijn niet trendzettend, maar trendvolgend. Bieden een brede range van producten aan, trekken hiermee een breed publiek aan en doen de dingen op hun eigen manier. Met hun producten maakt HEMA het leven van hun klanten makkelijker (alles wat je nodig hebt – van BH’s tot pennen en van speelgoed tot batterijen), ze hebben een aantal goede en iconische producten die iedereen kent en ECHT HEMA zijn. Denk aan de rookworsten, de tompoucen en Jip en Janneke. En het maakt de dingen leuker: een goede print, leuke accessoires en mooie eyecatchers. Bij HEMA kun je altijd terecht. En dat weten de mensen!

IKEA

  • WAT: Goed ontworpen functioneel meubels & decoratie voor een zo laag mogelijke prijs zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen aanschaffen.
  • HOE: Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen.
  • WAAROM: Het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren.

Dat doen ze met een brede range aan producten. Van meubels tot eten. Van een restaurant waar hele volksstammen in het weekend gaan ontbijten tot design. Bij IKEA kiezen ze voor de massa. Goede prijs, degelijke kwaliteit, makkelijk te vervoeren, eenvoudig te monteren. Iedereen kan uit de voeten met IKEA producten. En in – bijna – ieder huis is dan ook wel iets van IKEA te vinden. Ook in de shopbeleving maakt dingen makkelijker: je kan onderweg koffie drinken, je spullen meenemen in een handige tas die je overal kunt pakken, dingen laten bezorgen of klaar laten zetten, de shopping route die je overal langs stuurt, je kids laten entertainen en afsluiten met een ijsje of hotdog. Tijdens een tripje naar IKEA wordt over alles nagedacht. Niets wordt aan het toeval over gelaten!

Workshop verbinding met je merk

Een goede WHY en een sterke merkidentiteit zijn dus enorm waardevol. Heb jij jouw merk nog niet helemaal scherp? Wil je jouw positionering aanscherpen? Of juist bevestigd krijgen wat je al hebt of denkt? Dan is de branding workshop – verbinding met je merk – iets voor jou! In 1 dag duiken we in jouw merk en creëren we een solide fundament. Een sterke basis die je kunt gebruiken om verder te bouwen. Want vanuit een sterk merk kun je pas echt gaan verbinden met medewerkers en klanten. 

Workshop Branding – Verbinding met je merk

Photo by Medhat Dawoud on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply