Als iemand zijn marketing goed voor elkaar heeft is het Sinterklaas wel. Zonder iets te doen heeft iedereen het over hem. Als hij ergens komt staan ze in de rij. Hij heeft een heleboel fans. En ja er zijn ook een heleboel mensen kritisch geweest op Sinterklaas (ik noem b.v. zwarte piet), maar toen heeft Sinterklaas zich aangepast aan de tijd en roetveegpieten in het leven geroepen. Of regenboogpieten. Of allebei. Hij weet dus vast te houden aan dat wat werkt en is in staat om dingen die niet meer werken (of zelfs tegen hem werken) om te buigen naar iets nieuws. Tegenwoordig ook wel innovatie genoemd.

Doe dit dus vooral wel als je net als Sinterklaas bestaansrecht wilt hebben en houden:

  1. Bouw een sterk merk – iedereen weet waar Sinterklaas voor staat en wat het betekent. Een sterk en consistent merkverhaal dat iedereen kan vertellen en dat door de tijd heen – wellicht soms in wat aangepaste vorm – voor hem blijft werken.
  2. Wees consistent in je uitingen – Sinterklaas ziet er al 100 jaar hetzelfde uit en trekt dit consequent door in alle uitingen: van kleurplaat tot huisbezoek en van chocoladeletter tot intocht. Sinterklaas is Sinterklaas.
  3. Begrijp je doelgroep – want kinderen zijn fan van Sinterklaas, maar als het voor de ouders niet ook een beetje leuk is gaat het niet werken. Zonder ouders geen Sinterklaasfeest voor de kinderen. Dus het Sinterklaas journaal zit bijvoorbeeld vol grapjes en verwijzigingen naar de actualiteit die alleen de ouders begrijpen en bij de intocht worden ook de ouders betrokken. Zo werden bij onze intocht niet alleen de haren en baard van Sinterklaas gekapt (iets met te weinig tijd omdat de intocht dit jaar vroeger was dan voorgaande jaren), maar ook de aanwezige ouders werden onder handen genomen. 
  4. Draag je merkgevoel over – iedereen die meedoet met Sinterklaas (lees de Pieten) is net zo enthousiast als Sinterklaas zelf. Niet alleen Sinterklaas maakt er een feestje van, die Pieten doen misschien nog wel harder mee. Over betrokken en geëngageerde medewerkers gesproken!
  5. Houd de aandacht vast – 5 december is natuurlijk het hoogtepunt, maar in de weken die voorafgaan aan dit event is Sinterklaas overal. Het begint al voor de intocht waar we naartoe leven, het maken van verlanglijstjes, kleurplaten, verjaardagkaarten voor Ozosnel, schoentjes zetten etc. Een mooie mix aan kanalen en boodschappen die elkaar versterken en op elkaar aansluiten. Elke dag word je wel ergens geconfronteerd met Sinterklaas. Van heel subtiel tot groots, maar met resultaat: Sinterklaas weet een maand lang ieders aandacht vast te houden!
  6. Ga met de tijd mee – zwarte piet kon natuurlijk niet meer dat was echt achterhaald, maar roetveegpiet kan daarentegen nog een tijdje mee. Want schoorstenen die niet schoon zijn aan de binnenkant zijn er over een paar jaar nog steeds. 

Wil je net als Sinterklaas ook een sterk merk worden en blijven? Met de workshop Branding leg je het fundament om alles wat Sinterklaas doet ook te kunnen doen! En net als het Sinterklaas feest is ook deze workshop een feestje voor iedereen 😉

Foto door Ylanite Koppens via Pexels

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply