In tijden van #stayhome en social distance is het lastig om in de verbinding te blijven. Natuurlijk kan dat online. Maar mensen missen toch ‘echt’ contact. Als mens hebben wij verbinding en contact nodig. Sterker nog, het is een van onze eerste levensbehoeften. Een aanraking versterkt vaak onze communicatie. Denk aan die hand op je schouder die enorm versterkend werkt als iemand je wilt troosten. Bij fysiek contact komt het anti-stress hormoon (of knuffelhormoon) oxytocine vrij. Dit zorgt ervoor dat we beter kunnen ontspannen en ons relaxter en meer op ons gemak voelen. Mensen zijn sociale wezens, en daar horen oprechte verbindingen bij. Verbinding tussen mensen begint altijd op het niveau van waarden. Wat vind je belangrijk als persoon, waar ga je voor en waar sta je voor? Dat is ook de reden dat je met sommige mensen wel een klik hebt en met andere mensen niet. De mensen met wie je een klik voelt, met wie je echt kunt verbinden, hebben dezelfde kernwaarden. Als vrijheid voor jou heel belangrijk is en voor iemand anders is het tegenovergestelde belangrijk, dan is het lastig om echt te verbinden. 

Verbinding tussen merken en mensen

De manier waarop mensen met andere mensen verbinden is gelijk aan de manier waarop wij als mensen verbinden met merken. Mensen verbinden met merken op het niveau van waarden. We zijn dan ook genegen om merken menselijke eigenschappen toe te dichten. We vinden merken bijvoorbeeld mooi, sympathiek of oprecht. Merken met wie jij als mens geen match hebt op het niveau van kernwaarden zijn dan ook merken bij wie je je niet ‘thuis’ voelt. Zeker in een tijd waarin we extra behoeft hebben aan verbinding is het ook voor merken belangrijk om zich hier bewust van te zijn. 

Zijn je merkwaarden spot on?

Zijn de merkwaarden die je ooit gedefinieerd hebt ook echt jouw kernwaarden? Zeggen ze echt iets over waar jij als merk voor staat of zijn het een paar losse begrippen die ooit geformuleerd zijn omdat het ‘wel goed klonk’? Als je twijfelt is het – juist nu! – waardevol om met je merkwaarden aan de slag te gaan. Definieer ze samen met jouw team en toets ze aan de huidige waarden. Kloppen ze nog? Moeten ze aangescherpt worden? Vernieuwd? Door je kernwaarden weer even op scherp te zetten en na te denken over wat die dan betekenen voor jouw klanten, medewerkers en producten / diensten die je levert creëer je een stevig fundament om op verder te bouwen en als basis te te gebruiken voor alle communicatie. Nu, maar ook na deze crisis.

Doe je aan marketing of vervul je een behoefte?

Kijk. Je wist natuurlijk al dat marketing anno nu niets anders is dan het vertellen van je verhaal. Op een manier die bij jou als merk past en aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep. Maar in een tijd dat het gaat om echtheid is dit nog belangrijker. Marketing in crisistijd is niets anders dan begrip tonen voor dat waar jouw doelgroep nu behoefte aan heeft en deze boodschap uitdragen. Dus niet jouw marketingcampagne voor product X lanceren als de hele wereld nu behoefte heeft aan iets anders. Die marketingcampagne leek voor de crisis misschien spot on te zijn, maar behoeften veranderen omdat de tijd verandert. Meegaan met de tijd, meeveranderen en meebewegen is altijd belangrijk, maar zeker in een tijd waarin alles op scherp gezet wordt is dit cruciaal. Doe je dat niet, dan verlies je de verbinding met je doelgroep. 

Intern en extern

Marketing is niet iets wat je alleen doet om een boodschap over te brengen naar je klanten. Het begint bij je medewerkers. Juist nu (bijna) iedereen thuis werkt en de rest op 1,5 meter afstand van elkaar, is het belangrijk om in verbinding te blijven. Om mensen aangehaakt te houden bij de organisatie en het merk. Waarom doen jullie de dingen die jullie doen? Hoe maken zij daarin het verschil? Wat kun je in deze gekke periode doen voor je medewerkers vanuit je kernwaarden, want mensen verbinden met merken op het niveau van waarden. Hoe kun je ze faciliteren? De werkgever zijn waarom jouw medewerkers ooit bij jou zijn komen werken? En, nog belangrijker, luister naar wat jouw medewerkers nu nodig hebben. Onthoud daarbij dat iedereen anders is, dat iedereen in een andere situatie zit, dat smaken verschillen… maar dat al jouw medewerkers 1 ding met elkaar gemeen hebben: ze hebben ooit volmondig ‘JA’ gezegd toen jij ze een baan aanbood. 

Tot slot.

Doe niet net als Kees Smit tuinmeubelen en roep op tot een buurtfeest terwijl je bij je buurt uit de buurt moet blijven: https://youtu.be/ta9CmhpuQAc of als Bever die in hun uitingen nog steeds oproepen om er lekker op uit te gaan, terwijl thuisblijven het credo is. Heeft niemand iets aan.

Wil jij aan de slag met de verbinding met je medewerkers vanuit je waarden? Bekijk dan eens de workshop Employee Engagement of neem contact met ons op voor meer informatie of een maatwerk plan!

Photo by LOGAN WEAVER on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply