Vrouwendag. Mannendag. Meisjesdag. Migrantendag. Tolerantiedag. En als je in welke inhaalkalender (meteen een goede tip voor je contentmarketing!) dan ook gaat kijken zijn er nog veel meer te vinden: dagen die het verschil of juist de gelijkheid tussen mensen benadrukken. Anno – bijna – 2020 is dat helaas nog steeds nodig. Helaas, want gelukkig is iedereen anders. Dat maakt de wereld zoveel mooier! En niet alleen de wereld, ook jouw bedrijf wordt zoveel mooier door de diversiteit aan mensen die er werken. Mensen maken jouw bedrijf! Is het dan niet fijn als het – ongeacht kleur, afkomst, geslacht, leeftijd, rugzakje etc – gewoon leuke mensen zijn?

Diversiteit is goed voor de business

Wat ook fijn is. Het hebben van een divers personeelsbestand heeft een paar bijkomende voordelen! Zoals de titel al zegt: gelukkig is iedereen anders.

  1. Branding. Er gaat een wereld voor je open. Letterlijk. Want als je je in jouw recruitment proces beperkt tot de bekende weg mis je misschien wel bijzonder talent dat jouw organisatie naar een hoger niveau kan tillen! Dus doe je oogkleppen af en kijk eens verder dan de gebaande paden. Kijk eens naar nieuwe mogelijkheden die passen bij jouw merk. Waar jij voor staat. Waar jij voor gaat. En vertaal dat naar een recruitment policy. Als je vernieuwend wilt zijn, ga je natuurlijk niet op de standaard manier adverteren op indeed.nl of monsterboard.nl. Dat kies je een vernieuwende manier! Want op die manier trek je mensen aan die jouw merk snappen en die bij jouw merk passen. 
  2. Employee Engagement. Mensen verbinden altijd met mensen op het niveau van waarden.Als jij als werkgever laat zien en voelen dat je er bent voor jouw medemensen, trek je mensen aan die dit waarderen. Je kunt je voorstellen dat dit een veel prettigere cultuur schept dan een cultuur waar het alleen maar gaat om prestatie en de mens achter de werknemer uit het oog wordt verloren. Zeker met een arbeidsmarkt waar meer vraag naar mensen is dan aanbod, is het belangrijk om je te onderscheiden en mensen aan te trekken die graag bij je komen en blijven. Zeker de jongere generaties vinden zaken als cultuur en het hebben van een gemeenschappelijk doel belangrijk. Als je nieuw talent wilt aantrekken, is salaris alleen dus niet meer voldoende. 
  3. Customer Engagement. Wat voor jouw mensen geldt, geldt ook voor klanten. Mensen verbinden op het niveau van waarden. Het hebben van een diverse groep aan mensen binnen jouw organisatie die met elkaar verbinden op dit niveau, zorgt ervoor dat je ook makkelijker de connectie kunt maken met jouw klanten. Klanten kiezen namelijk niet voor jou als organisatie om de producten of diensten die je levert. Ze kiezen voor jouw als organisatie omdat je dat doet op een manier die zij belangrijk vinden. Die echt toegevoegde waarde levert. En dat zit niet in leeftijd, geslacht of andere demografische gegevens. Dat zit in gevoel. En verwachtingen die overtroffen worden. Ervaringen. 
  4. Innovation. Innovatie komt uit onverwachte hoeken. Want als je alleen maar mensen met dezelfde achtergrond hebt, zijn vernieuwde invalshoeken vaak lastiger te zien dan wanneer je mensen met verschillende achtergronden in dienst hebt. Die frisse blik is zeker als het gaat om vernieuwing best fijn om te hebben 😉 Anders denken is dus niet ‘lastig’, maar juist een voorwaarde om te kunnen innoveren!

Workshop it away

Zelfs met een divers personeelsbestand is het soms fijn om duidelijke richting te bepalen op het gebied van 1 of meer van deze onderwerpen. Een workshop dag gaat je daar zo bij helpen! Je creëert dan namelijk samen. Want juist dit samen creëren zorgt ervoor dat het echt en authentiek is. En dat er meteen vanaf de start draagvlak en duidelijkheid komt. Vinden mensen ook fijn!

Photo by Chris Barbalis on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply