Waar ben je nou echt de allerbeste in? Waar zit jouw toegevoegde waarde voor de ander? Wat maakt jou jou? Allemaal vragen die heel veel ondernemers en organisaties moeilijk vinden om te beantwoorden. En tegelijkertijd zijn DE vragen die heel belangrijk zijn om te kunnen beantwoorden als je duurzaam aan jouw business wilt bouwen. 

Beginnen bij het begin

Je kunt geen huis bouwen zonder fundament en dat geldt ook voor een merk. Zonder fundament mis je de basis waarop je verder kunt borduren. En dat kan best een tijdje goed gaan! Tot het even tegenzit, je in zwaar weer terecht komt of merkt dat je meer richting nodig hebt. Dan ben je nergens zonder fundament. Om de metafoor van het huis compleet te maken: een huis zonder fundament kan best een tijdje goed blijven staan, maar als het gaat stormen worden de eerste scheuren zichtbaar en stort het huis een keer in. Het kan nog zo mooi lijken aan de buitenkant. Als het aan de binnenkant niet klopt, gaat het een keer mis. 

Het fundament

Laten we dus inderdaad bij het begin beginnen: waar sta je voor als merk? Wat definieert jou? Waar kan jou klant je aan herkennen? Waar kunnen medewerkers je aan herkennen? Wat maakt het dat mensen met jou als merk willen verbinden? Dit gaat altijd over de kern van jou merk. De waarden. De positionering. Tijdens een interactieve sessie gaan we hiermee aan de slag. We definiëren – of herijken – jouw merkwaarden. Vervolgens geven we ze betekenis. Waarden zijn en blijven abstracte begrippen totdat je er inhoud aan geeft. Wat betekent het voor jou mensen en klanten dat dit jouw waarden zijn? Wat gaan zij ervan merken? De oefeningen die we in dit kader doen leiden tot een merkmanifest. Een merkenhuis. Een playbook. Welke naam je er ook aan wilt geven, je hebt in ieder geval een onepager in handen die je helpt om gefundeerde beslissingen te nemen om je koers uit te stippelen en vast te houden. 

Verder bouwen

Vanuit dit startpunt kun je verder. Het geeft je tools om je marketingplan te maken: want nu je weet waar je voor staat, kun je makkelijker invulling geven aan de manier waarop je wilt verbinden met (potentiële) klanten. Welke kanalen passen hierbij, welke boodschappen wil je via deze kanalen verspreiden en hoe richt je het landschap in op een manier die bij jou en jouw klanten past. Dit geldt ook voor je HR-plan. Het werven van mensen wordt makkelijker als je ze weet te enthousiasmeren met een scherp merkverhaal waar ze zich toe aangetrokken kunnen voelen. En wat dacht je van beoordelen op het niveau van deze waarden? Dat is toch veel motiverender dan alleen keiharde targets? Mensen willen van nature ergens bij horen en werken aan een gemeenschappelijk doel. Als je een omgeving kunt creëren waar deze elementen heel helder in verweven zijn, is de kans veel groter dat mensen bij je blijven!

Aan de slag 

Tijdens een branding workshop doen we dit. En een beetje meer! Want we kijken bijvoorbeeld ook naar de stip op de horizon en je propositie. Ben jij ook toe aan dat stevige fundament voor jouw merk waarmee je de toekomst stevig tegemoet kunt treden? Meer informatie over de workshop vind je hier.

Photo by Karly Santiago on Unsplash

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply