Waar sta je voor als merk? Wat is jouw bestaansrecht? Twee eenvoudige vragen die vaak niet zo eenvoudig te beantwoorden zijn. In deze blogpost deel ik een drietal stappen die je kunt zetten om hiermee aan de slag te gaan!

De oorsprong

Begin bij het begin. Want waarom is jullie merk opgericht? Waarom zijn jullie ooit – misschien al wel lang geleden – begonnen? Stel deze vraag aan de oprichters of ga op onderzoek uit als zij niet meer betrokken zijn bij de organisatie. Zijn jullie bijvoorbeeld ooit gestart vanuit een bepaalde behoefte? Het gemis aan een product of een dienst? Door hier bewust bij stil te staan leer je al heel veel van de organisatie. Want deze founding energy is waardevolle input voor je merkpositionering! Deze energie is (ooit) de motor (geweest) achter alles wat jullie doen. Het geeft je ook meteen inzicht in jullie uniqueness: dat wat jullie merk onderscheidt van anderen.

Waar geloof je in

Waar staan jullie voor als merk? Maar ook: wat zijn jullie niet? Hoe sluit dit aan bij de behoefte die er is bij – potentiële – klanten. Want dat waar jullie kwaliteiten en unieke eigenschappen overlappen met de behoefte van de klant vind je jullie sweet spot. Daar vindt de magie, maar vooral ook de sales, plaats. Daar moet je het met de markt en met jullie klanten over hebben! Dat hoeft helemaal niet altijd over grootste wereldproblematiek te gaan, het kunnen juist ook kleine dingen zijn waarin jullie elkaar vinden. 

Waarde bieden

Welke toegevoegde waarde bied je als bedrijf? Wat kun jij als geen ander? Wat wil je overbrengen op anderen? Dit begint met het scherp krijgen van de merkwaarden. Dat wat jullie uniek maakt en wat ervoor zorgt dat je met anderen kunt verbinden. Verbindingen komen namelijk altijd op dit niveau tot stand! Elk merk en elk individu heeft 1 sturende waarde: de waarde die het meest belangrijk is en de motor vormt achter alles wat je doet. 

Generiek kun je op basis van waarden merken in 4 hoofdcategorieën indelen: 

1. Intern georiënteerd & gestructureerd

Dit zijn merken die doelgericht en ambitieus zijn. Merken die graag het beste willen zijn in hun branche. Die marktleider zijn of de ambitie hebben om dit te willen worden. Het zijn merken met veel kennis en ervaring. Merken die zichzelf blijven challengen en voor wie innovatie belangrijk is. Kortom: merken met een duidelijke visie!

2. Intern georiënteerd & flexibel

Merken die creatief (kunnen) zijn. Die bezig zijn met het verbeteren van de toekomst. Het zijn ontdekkers. Nieuwsgierige merken die geloven dat er meer mogelijk is. Ze breken met bestaande conventies en proberen de markt wakker te schudden en te challengen.

3. Externe focus & gestructureerd

Merken voor wie vertrouwen, optimisme en loyaliteit belangrijk zijn. Merken die er zijn voor iedereen. Het zijn nuchtere merken die met 2 benen op de grond staan. Merken die altijd klaar staan voor hun klanten. Sympathiek en lekker no-nonsense.

4. Extern georiënteerd & flexibel

Gepassioneerde merken waar plezier een grote rol speelt. Het zijn merken die verbondenheid hoog in het vaandel hebben staan. Merken die – de uitdagingen van – hun klanten als geen ander snappen en ze verder willen helpen. Het zijn energieke merken die midden in de maatschappij staan. 

Daar waar het samenkomt

Daar waar het samenkomt daar zit jouw merkessentie. Het is de overlap tussen de waarde van jouw merk (voor klanten), de oorsprong van het merk en dat waar je in gelooft als merk. De gemene deler van deze 3 aspecten vormen de essentie van jouw merk. Het is dus belangrijk om te weten waar je voor staat als merk. Wat je merkwaarden zijn. Welke toegevoegde waarde je levert aan jouw klanten. Wat de founding energy is van de organisatie. De WHY. 

Wil jij ook weten waar jouw organisatie onderscheidend is? Heb je behoefte om met je merk aan de slag te gaan? Weer even terug te gaan naar de basis en om te kijken naar waarom je ook alweer van start bent gegaan? De workshop Branding is een goede manier om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met de positionering van jouw merk. Meer informatie over deze workshop vind je hier of neem contact op als je meer wilt weten over de mogelijkheden voor jouw merk.

Extra tip: Het is ook leuk en waardevol om met je medewerkers te kijken naar hun kernwaarden. Waar overlappen ze met de waarden van jouw merk/organisatie en waar komen ze overeen? Mensen die helemaal op hun plek zitten binnen de organisatie hebben vaak een grote overlap in waarden. En met mensen die een hele andere set waarden hebben is vaak ‘gedoe’. Dat uit zich in dingen als te laat komen, ongemotiveerd gedrag, tegendraads zijn etc. Als je na de Branding workshop aan de slag gaat met Employee Engagement komen deze zaken allemaal uitgebreid aan bod!

 

Foto door Matej via Pexels

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply