In tijden van crisis wordt alles anders. De wereld verandert en zorgt ervoor dat we weer even met andere ogen naar de realiteit kijken. Dat we gedwongen worden om keuzes te maken. Dat keuzes voor ons gemaakt worden en dat we ermee moeten omgaan op de best mogelijke manier. Dat geldt voor iedereen. Voor elke organisatie. Voor elk merk. Ook communicatie in tijden van crisis dwingt tot keuzes.

Want in crisistijd kan je als merk niet net doen alsof er niets aan de hand is en gewoon op de oude voet verder gaan. Simpelweg omdat het iedereen raakt, dus ook jou als merk. Het is dan ook belangrijk om hier op een goede en oprechte manier op in te spelen. Op een manier die past bij jouw merk en de producten en diensten die je levert. Want ‘we’re in this together’, dus dan kunnen we het ook maar beter samen doen.

Nieuwe verbindingen 

De periode waar we nu met elkaar inzitten wordt er eentje die we ons altijd blijven herinneren. Een periode waarin dingen op scherp gezet werden, het weer eens pijnlijk duidelijk is hoe belangrijk gezondheid is en hoe kwetsbaar we als mensen zijn. En tegelijkertijd wordt het een periode waarin nieuwe innovaties zich openbaren, waarin bedrijven ontstaan, initiatieven zich ontplooien, nieuwe verbindingen groeien. Zoals altijd het geval is: uit elke mindere periode ontstaat altijd weer iets moois. De bijdrage die je als merk nu levert aan de maatschappij gaat mensen dus nog lang bijblijven omdat deze periode mensen lang gaat bijblijven. 

Bouwen aan awareness

Wat kun je hier nou mee als merk? Veel merken draaien de marketingkraan dicht. Een logische eerste gedachte want ‘wat niet binnenkomt, gaan we ook niet uitgeven’. Maar juist in de tijd dat mensen meer interacteren met een schermpje dan met elkaar en meer uren alleen binnen doorbrengen dan ooit tevoren, biedt deze tijd kansen om mensen kennis te laten maken met jouw merk en de producten en diensten die je levert. Werken aan de awareness dus. Zelfs in een tijd waarin mensen kritischer zijn op uitgaven. Want er komt een moment dat ze wel weer geld gaan uitgeven! En dan is het toch fijn als ze dan weten dat ze bij jouw merk kunnen kopen wat ze zoeken. Door op een goede manier aan je merk te blijven bouwen in deze tijd, kun je de positie die hebt als merk behouden en versterken.

Purpose marketing

Een merk is meer dan alleen het bedrijf waar het logo opgeplakt zit. Een merk is alles. Het is onderdeel van een cultuur, een plek, een groep: een onderdeel van het leven van mensen. Als merken ergens een standpunt over innemen, heeft dat dus een effect op alle netwerken waar dit merk een rol in speelt. Dat gaat verder dan sales, maar dat gaat over dat wat merken en mensen belangrijk vinden en met elkaar verbindt. De purpose: dat wat je wilt bijdragen. Als merk en als mens. Belangrijk hierbij is – uiteraard – dat het echt en oprecht is en niet zomaar een mooi marketingpraatje wat je te pas en te onpas houdt omdat ‘iedereen het anno nu over purpose heeft’. 

Door een heldere purpose te hebben creëer je als het ware een kompas waarmee je kunt navigeren naar de stip op de horizon (het lange termijn doel). Het helpt jou, en jouw medewerkers om beslissingen te nemen en gemaakte keuzes beter te begrijpen. En daarnaast leven we in een transparante en grenzeloze wereld waarin iedereen overal heen kan en alles overal vandaan haalt. Het is juist nu belangrijk om na te denken over jouw eigenheid als merk, dat wat jou uniek maakt. Dat is namelijk het enige dat je echt onderscheid van de rest.

De juiste boodschap

Uiteraard is het – zeker nu – belangrijk om de juiste boodschap te delen. Schreeuwerige marketing werkt niet als de wereld er zo uit ziet als nu. Sympathieke boodschappen die passen bij de tijd en bij jouw merk daarentegen wel! Als er onzekerheid is, zijn mensen juist op zoek naar sympathie, vertrouwen en een blik op de toekomst. Juist nu kun je je als merk dus onderscheiden door te laten zien waar jij voor staat!

  1. Juist in tijden van onzekerheid zoeken mensen naar boodschappen die vertrouwen geven. In communicatie is het dan ook belangrijk om betrouwbaar en authentiek over te komen. Hoe ga je jouw merkbelofte echt waarmaken?
  2. Kernwaarden zijn belangrijker dan ooit: juist nu kun je laten zien wat je als merk belangrijk vindt. Wat je kern is. Alles wat je doet als merk moet je toetsen aan je kernwaarden. Dat is natuurlijk altijd zo, maar juist in deze tijd is het belangrijk dat je geen overhaaste beslissingen neemt maar dingen blijft doen die bij je passen.
  3. Alles begint bij mensen. Want het gaat nu niet om jouw merk, of om de producten en diensten die je levert. Het gaat om mensen. Feitelijk is dit natuurlijk altijd het geval, maar juist in deze tijd wordt dit nog zichtbaarder. 
  4. Als het lastig wordt, is het moeilijk om de juiste woorden te vinden. Dat geldt voor een vervelende situatie waar iemand waarvan je houdt in zit, maar dat geldt ook voor merken in deze crisis. Want je wilt het goede zeggen: niets teveel en niets te weinig. Precies het juiste. Vergeet niet dat iets kleins soms al heel groot kan zijn. ‘Ik ben er voor je’, is soms al voldoende voor mensen. De nieuwe campagne van de overheid met de tekst ‘Alleen Samen’ is daar een mooi voorbeeld van. 
  5. Denk in oplossingen. Communiceer in oplossingen. In tijden van crisis zijn er mensen die vluchten (net doen alsof er niets aan de hand is en dus geen 1,5 meter afstand houden), mensen die vechten (we maken er het beste van!) en mensen die verstarren (HELP!). Mensen verwachten in tijden van crisis dat anderen oplossingen aandragen om de situatie te verlichten. Dat verwachten ze van de overheid, maar ook van werkgevers, banken, en alle andere organisaties waarmee ze zaken doen. Laat je als bedrijf dus niet verstarren door de situatie, maar vecht en denk in oplossingen waarmee je anderen kunt helpen hier doorheen te komen.
  6. Wat je in ieder geval niet moet doen: mensen het gevoel geven dat jij beter wilt worden van de situatie waar we in zitten.

Er ontstaat van alles 

Bovenstaande geldt natuurlijk altijd, maar wordt in dit soort situaties zichtbaarder en komt meer aan de oppervlakte te liggen. Mensen zijn kwetsbaarder, kritischer en hebben behoefte aan echtheid. Communicatie in tijden van crisis dwingt tot keuzes. Mooie voorbeelden zijn de 10 luisterboeken voor kinderen van bol.com die het merk nu wekelijkse gratis ontsluit. Of H&M die hun productiefaciliteiten inzet om mondkapjes te maken. Amazon die het leerplatform Squla helpt door IT-ers en servercapaciteit ter beschikking te stellen als ze de enorme bezoekersaantallen niet meer aankunnen. Albert Heijn die hun winkels op bepaalde tijden speciaal voor ouderen openstellen. Projectontwikkelaars die kleine ondernemers geen huur laten betalen. Banken van wie huizenbezitters de hypotheek een paar maanden niet hoeven te betalen. Initiatieven die mensen die iets willen bijdragen koppelen aan de mensen die dat juist nu nodig hebben… Er ontstaat van alles! 

Empathie, creativiteit en emoties stimuleren innovatie

Als je de kansen wilt zien die er liggen kun je als merk dus het verschil maken. Niet in de reactieve modus gaan, maar pro-actief op zoek gaan naar kansen die er wel zijn. Waar wij als mens in uitblinken zijn zaken als empathie, creativiteit en emoties. Juist in deze tijd zijn die waardevolle eigenschappen die innovatie kunnen stimuleren. En dat is niet makkelijk. Want wij mensen zijn gemaakt om patronen te zien (zelfs als ze er niet zijn). Het doorbreken van oude patronen en structuren en deze inruilen voor flexibiliteit is dan ook niet eenvoudig. Maar zeker niet onmogelijk! Je moet het alleen wel willen. Kijk naar dat waar mensen juist nu behoefte aan hebben – eCommerce, thuisbezorgen, online diensten etc – en kijk naar dat wat jou als merk uniek maakt. Waar zit de gemene deler tussen de consumentenbehoefte en jouw merk? Daar zit jouw sweet spot. Jouw kans voor deze crisis. Of de kans voor na deze crisis. Want elke crisis zorgt voor een blijvende verandering bij mensen en organisaties. Denk daarom niet alleen in tijdelijke oplossingen. De oplossing die je ziet is misschien wel een hele goede aanvulling op je huidige businessmodel.

En onze vriend Darwin zei het al in 1809: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” Je hebt helemaal gelijk Darwin! Nog steeds. Dus wil jij aan de slag met innovatie en erachter komen hoe jij hier invulling aan kunt geven op een manier die bij jouw organisatie past? Bekijk dan eens onze workshop Innovation of neem contact op over de mogelijkheden voor een maatwerk plan!

pastedGraphic.png

Bronvermelding

Leila Mulder

Author Leila Mulder

More posts by Leila Mulder

Leave a Reply